5 i 6 marca 2025 roku w Pałacu Chodkiewiczów w Warszawie odbyło się VIII Forum Szkół Rzemiosła pod hasłem “Sztuka Łączenia Tradycji z Nowoczesnością”. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, pedagogów, przedstawicieli instytucji rządowych i firm technologicznych, którzy omówili kluczowe kwestie dotyczące edukacji zawodowej w Polsce i przyszłości edukacji rzemieślniczej. Tegorocznym tematem przewodnim była „Sztuka łączenia tradycji z nowoczesnością” – bo rzemiosło to nie tylko historia, ale i przyszłość.
Dzień pierwszy: od cyfryzacji po innowacyjne metody nauczania
Forum otworzył prof. dr hab. Jan Klimek, Prezes Związku Rzemiosła Polskiego, podkreślając znaczenie dostosowania szkolnictwa zawodowego do zmieniającego się rynku pracy oraz zapowiadając nową strategie rozwoju rzemiosła w Polsce na najbliższe lata min. w oparciu o wnioski z dyskusji na odbytej konferencji. Wymienił także trzy kluczowe filary obecnego rzemiosła:
- kwalifikacje,
- jakość,
- niekonwencjonalne umiejętności które wyznaczają jego przyszłość.
Następnie Piotr Bartosiak, Dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego Ministerstwa Edukacji Narodowej, omówił konieczność dostosowania oferty kształcenia zawodowego w kontekście postępu technologicznego oraz rozwiązania prawne dla młodocianych pracowników którzy nie ukończyli 18 rok życia a muszą spełnić obowiązek szkolny.
Wątek nowoczesnych standardów ochrony małoletnich poruszyły Agnieszka Chruszcz z Ministerstwa Cyfryzacji oraz Justyna Podlińska, ekspert Związku Rzemiosła Polskiego. Dyskusja dotyczyła m.in. planowanych zmian legislacyjnych mających na celu ochronę małoletnich przed treściami szkodliwymi w Internecie.
Kolejnym punktem programu był panel dyskusyjny dotyczący digitalizacji procesów nauczania. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm technologicznych: dr Dominika Wiśniewska z Google for Education Polska, Magdalena Olborska z Samsung Electronics Poland oraz Mariia Ruban, Dyrektor Operacyjna CCT Poland. Eksperci podkreślili rosnącą rolę współpracy szkół z biznesem w zakresie wdrażania nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Panel poprowadziła Justyna Kądziela, Dyrektor Zespołu Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej Związku Rzemiosła Polskiego
Po przerwie dr Andrzej Stępnikowski z Sieci Badawczej Łukasiewicz zaprezentował wyniki międzynarodowych badań nad rolą mistrza-wychowawcy w procesie edukacyjnym. Następnie dr hab. inż. Mariusz Szóstak z Politechniki Wrocławskiej przedstawił innowacyjną metodę szkolenia BHP wykorzystujące technologię VR.
Zwieńczeniem pierwszego dnia był panel poświęcony cyfryzacji egzaminów zawodowych, moderowany przez Małgorzatę Wokacz-Zaborowską. Uczestnicy, w tym Prezes Maciej Całka z Izby Rzemieślniczej w Kaliszu i Artur Kowalski, redaktor naczelny portalu kształcenie-zawodowe.pl (CKZ Pleszew ) oraz Tomasz Wika, Dyrektor Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej w Poznaniu omówili perspektywy wdrażania elektronicznych systemów egzaminacyjnych oraz omówiono diagnozę stanu obecnego oraz cele strategiczne wraz z kierunkami cyfrowej transformacja edukacji zawodowej.
Dzień drugi: VR, cyfrowe obywatelstwo i nowe technologie w rzemiośle
Drugi dzień rozpoczął się od prezentacji Moniki Kani i Doroty Jędrasik z KSSiP na temat wykorzystania VR w szkoleniach zawodowych na przykładzie symulacji rozpraw sądowych wykorzystując technologię VR. Następnie Maciej Rojek z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji przybliżył ideę cyfrowego obywatelstwa Europass dla rzemiosła.
Piotr Gołębiowski, koordynator WorldSkills Poland, omówił rolę międzynarodowych konkursów umiejętności w promocji kształcenia zawodowego. Kolejne wystąpienie Agnieszki Marszałek dotyczyło funkcjonalności Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji, a Elżbieta Łojek przedstawiła nowe narzędzie do usprawnienia refundacji wynagrodzeń młodocianych pracowników.
To były dwa dni pełne ważnych i inspirujących dyskusji, wymiany doświadczeń i refleksji nad przyszłością rzemiosła w Polsce. VIII edycja wydarzenia po raz kolejny udowodniła, że połączenie tradycji rzemiosła z nowoczesnymi technologiami stanowi klucz do przyszłości edukacji zawodowej.
Cieszymy się że mogliśmy brać udział w tak ważnym wydarzeniu dotyczącym kształcenia zawodowego w Polsce.
Artur Kowalski KZ