Plik audio -skrót posiedzenia
I. Rozpatrzenie informacji na temat promocji Skills Poland 2025
– przedstawia koordynator zespołu Worldskills Piotr Gołębiowski.
II. Rozpatrzenie informacji na temat wyników kontroli Ministra Edukacji dotyczących nieprawidłowości przy organizacji Skills Poland w poprzednich latach
– przedstawia sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha oraz zastępca dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Tomasz Krześniak.
4 czerwca 2025 r. odbyło się posiedzenie podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego, działającej w ramach Komisji Edukacji i Nauki Sejmu RP. Posiedzeniu przewodniczyła poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO). Głównymi tematami obrad były promocja SkillsPoland 2025 oraz wyniki kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nieprawidłowości w organizacji SkillsPoland w poprzednich latach, w szczególności EuroSkills 2023 w Gdańsku. Uczestnicy dyskutowali o znaczeniu Skillsów dla promocji szkolnictwa zawodowego, sukcesach polskich zawodników na międzynarodowych konkursach oraz trwających postępowaniach prowadzonych przez Prokuraturę Krajową, Centralne Biuro Antykorupcyjne i urząd celno-skarbowy w związku z wykrytymi nieprawidłowościami finansowymi i organizacyjnymi. Podkreślono również rosnące zainteresowanie młodzieży udziałem w tych zawodach oraz potrzebę dalszych działań promocyjnych.
SkillsPoland jako promocja szkolnictwa zawodowego
Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Joanna Mucha, podkreśliła, że choć początkowo sceptyczna wobec idei Skillsów, dziś widzi w nich ogromną wartość edukacyjną i promocyjną. Rywalizacja uczniów w ramach SkillsPoland i udział w międzynarodowych konkursach takich jak EuroSkills czy WorldSkills pozwalają na pokazanie praktycznych umiejętności młodych specjalistów w różnych dziedzinach — od mechatroniki po cyberbezpieczeństwo i hotelarstwo.
Piotr Gołębiowski z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), która koordynuje projekt w Polsce, przedstawił zakres działań promocyjnych: konkursy regionalne i ogólnokrajowe, współpracę z mediami branżowymi, kampanie w social mediach oraz bezpośrednie działania w szkołach i na uczelniach. Wskazał również, że z roku na rok rośnie zainteresowanie młodzieży udziałem w wydarzeniu.
Wyniki i wybór uczestników
Do międzynarodowych zawodów kwalifikowani są najlepsi uczestnicy z dziesięciu spośród dwudziestu branż, oceniani według zunifikowanych, międzynarodowych kryteriów. W WorldSkills 2024 Polska zdobyła siedem medali w takich dziedzinach jak spawalnictwo, przemysł 4.0 czy cyberbezpieczeństwo. Co istotne, niektórzy laureaci zdobyli oferty pracy jeszcze przed powrotem do kraju.
Nieprawidłowości i kontrole
Znaczną część posiedzenia poświęcono omówieniu wyników kontroli związanych z organizacją EuroSkills Gdańsk 2023. Tomasz Krześniak, zastępca dyrektora generalnego FRSE, przedstawił wyniki audytu wewnętrznego oraz działań Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wykryto liczne nieprawidłowości, zwłaszcza w zakresie zamówień publicznych – m.in. zbyt krótkie terminy składania ofert i podejrzenia o ustawione przetargi. W wyniku tych ustaleń skierowano zawiadomienie do Prokuratury Krajowej, która zleciła prowadzenie postępowania jednostce w Krośnie. Równolegle prowadzone są śledztwa przez Centralne Biuro Antykorupcyjne oraz urząd celno-skarbowy we Wrocławiu.
Potrzeba transparentności i dalszy rozwój
Podkomisja podkreśliła potrzebę dalszej promocji szkolnictwa zawodowego i transparentności działań. Poseł Matusik-Lipiec zaznaczyła, że mimo istotnych uchybień w przeszłości, projekt SkillsPoland ma ogromny potencjał w inspirowaniu młodych ludzi do rozwoju zawodowego. Przedstawiciele ministerstwa i fundacji zadeklarowali gotowość do dalszej współpracy oraz upublicznienia wyników toczących się postępowań.



