Ułatwienia dostępu

Ogłoszenie kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 -konferencja prasowa

Konferencja prasowa kierownictwa MEN – ogłoszenie kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 21 maja 2025 (środa) godz 11:30

Podsumowanie konferencji plik audio

Osiem Kierunków kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

1.Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym

2.Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich. Odpowiedzialność za region i ojczyznę. Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych.

3.Promocja zdrowego trybu życia w szkole, kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz wspieranie aktywności fizycznej uczniów.

4.Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień

5.Promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów zintegrowanej platformy edukacyjnej.

6.Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz środowisku pracodawców oraz wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.

7.Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczenie języka polskiego w środowiskach polonijnych.

8.wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie i ocenianie kształtującego i metody aktywizujących w dydaktyce.
 
 

ZADANIA Z NADZORU PEDAGOGICZNEGO

 
W tym roku zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli to:

1. W branżowych szkołach pierwszego stopnia i technikach zgodność z kształcenia zawodowego, z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach w zakresie przygotowania do prawa jazdy kategorii b, c, kwalifikacji wstępnej oraz c plus e.

2.W szkołach podstawowych zapewnienie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im możliwości do spożycia w czasie pobytu w szkole.

3. W szkołach podstawowych zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Kierunek pierwszy to będzie kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. Następnym istotnym kierunkiem jest edukacja obywatelska. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich. Odpowiedzialność za region i ojczyznę. Dbałość o bezpieczeństwo własne i innych. Kolejnym priorytetem będzie promocja zdrowego trybu życia w szkole, kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz wspieranie aktywności fizycznej uczniów. Punkt czwarty, profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień. Punkt piąty, promowanie higieny cyfrowej i bezpieczeństwa poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów zintegrowanej platformy edukacyjnej. Szóste kierunkiem będzie promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz środowisku pracodawców oraz wzmocnienie roli doradztwa zawodowego. Punkt siódmy, rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczenie języka polskiego w środowiskach polonijnych. I ósme, wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie i ocenianie kształtującego i metody aktywizujących w dydaktyce. Szanowni Państwo, na co to się przełoży? To się przełoży na realną praktykę w szkołach. Pokazuje też, w jakim kierunku planujemy reformę, która zacznie wchodzić w życie w 2026 roku. Stąd ten nacisk na edukację obywatelską. Jest to powiązane z innymi też działaniami ministerstwa, a mianowicie wsparciem edukacji fizycznej i edukacji zdrowotnej. Czyli nowa podstawa programowa z WF-u, która promuje zdrowy tryb życia. Edukacja zdrowotna, która promuje przeciwdziałanie uzależnieniom, profilaktykę, wsparcie zdrowia psychicznego oraz aktywność fizyczna. Tutaj wchodzą też priorytety działania. Szczególnie ważne w dzisiejszym świecie jest bezpieczeństwo cyfrowe i higiena cyfrowa.

Dzień dobry Szanowni Państwo, witam serdecznie w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Na konferencji prasowej ministra edukacji Barbary Nowackiej i sekretarz stanu Katarzyny Lubnauer. O zabranie głosu, bardzo proszę ministra edukacji.

Szanowni Państwo, miło powitać was w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Jak co roku ministerstwo wyznacza kierunki polityki oświatowej państwa. A te kierunki przekładają się potem na to, co jest priorytetem funkcjonowania szkół, ale również kontroli w kuratoriach. Pozwolę sobie zacząć nasze spotkanie od tego, że Państwu te kierunki po prostu przedstawię. Dlatego, że jest to jedna z tych rzeczy, na które wiemy, że dzisiaj czekają i nauczyciele, i wychowawcy, i dyrektorzy szkół. I przejdziemy przez te osiem kierunków po kolei.

Również ten obszar będzie wyjątkowo zadbany przez politykę oświatową i działania w szkołach. Fundamentalne wręcz kształcenie zawodowe, techniczne i dobre doradztwo zawodowe. To jest jedna z tych rzeczy, które wymagają poprawy.Dzisiaj pokazujemy to w kierunkach polityki oświatowej państwa, ale w najbliższych tygodniach też zaprezentujemy państwu szczegółowe działania dotyczące kształcenia zawodowego, które ministerstwo podejmuje, będzie podejmowało i prac nad czym jesteśmy. Dziś ważnym tematem też jest Polonia. Bardzo nam zależy, żeby młodzi mieszkający dzisiaj za granicą dobrze znali polski język, polską kulturę, polską historię i żeby wrócili do Polski.Ale żeby to się wydarzyło, muszą dobrze znać język ojczysty, stąd będziemy promować jego znajomość. Ale oprócz kierunków jest też kwestia kontroli i nadzoru. I tu oddaję głos pani ministrze Lubnauer.Chciałam powiedzieć bardzo jasno, że oczywiście zawsze kuratoria przeprowadzają tak zwane kontrole doraźne. Ale nam przede wszystkim zależy na tym, żeby rola kuratoriów to było nie tylko kontrola, ale wsparcie. Natomiast co roku zapowiadamy też tak zwane kontrole planowe.W tym roku zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli to a. w branżowych szkołach pierwszego stopnia i technikach zgodność z kształcenia zawodowego, z podstawami programowymi kształcenia w wybranych zawodach w zakresie przygotowania do prawa jazdy kategorii b, c, kwalifikacji wstępnej oraz c plus e. W szkołach podstawowych zapewnienie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im możliwości gospożycia w czasie pobytu w szkole. I pod punkt c. W szkołach podstawowych zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego. Jeśli chciałam powiedzieć jeszcze bardzo wyraźnie.Dla nas te kierunki polityki oświatowej są jeszcze szczególnie ważne, dlatego że one wpływają na centra doskonalenia nauczycieli. Na wszystkie ośrodki doskonalenia nauczycieli, ponieważ one mają za zadanie wtedy kształcenie i doskonalenie nauczycieli w tych kierunkach. I ponieważ to jest ważne w związku z reformą, o której mówiła pani minister Nowaczka, ale również w związku z tym, że od przyszłego roku, przypominajmy, że mamy nowe podstawy programowe z WUF-u, a także edukację zdrowotną i edukację obywatelską.

W związku z tym doskonalenie nauczycieli jest kluczowe. Nam też bardzo zależy i to jest, zauważcie, że pierwszym kierunkiem polityki oświatowej jest kwestia analitycznego myślenia, umiejętności matematycznych, umiejętności w kierunku przedmiotów ścisłych. Dlatego, że uważamy, że bez tego nie będzie nowoczesnej Polski.Jeżeli młodzi ludzie nie będą dobrze wykształceni, jeśli chodzi o przedmioty ścisłe, przyrodnicze, to nie będziemy mieli przyszłych wynalazców, nie będziemy mieli przyszłych kosmonautów, nie będziemy mieli ludzi, którzy są w stanie zmieniać Polskę. Zanim oddam Państwu głos do pytań, pozwolę sobie uprzedzić dwa Wasze pytania. Jestem pewna, że pojawiłyby się pytania dotyczące uchwały, która wyszła z Sądu Najwyższego dotycząca godzin nadliczbowych.Wyszło też uzasadnienie. To jest kwestia, o którą pytają nauczyciele, pytają samorządy, bo dotyczy płatności za godziny nadliczbowe. Temat jest znacznie głębszy, zahacza o pewne luki prawne pomiędzy kartą nauczyciela a kodeksem pracy.Dlatego powołuję spotkanie zespołu, który dokładnie ma się tym zająć. W skład zespołu wchodzą oczywiście, tak jak już są dzisiaj, przedstawiciele związków zawodowych, przedstawiciele samorządów, ale poprosiłam też, żeby w tym zespole do tego zespołu doprosić przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy i Ministerstwa Finansów, tak żebyśmy przez najbliższe miesiące skoncentrowali się na wypracowaniu modelu, który pozwoli na to, żebyśmy w sposób godny, właściwy i bardzo staranny płacili nauczycielkom i nauczycielom za godziny pracy, które wykonują, żeby też zniwelować możliwe konflikty i napięcia dotyczące liczenia czasu pracy, bo kiedy pojawiają się nadgodziny, pada też pytanie o wyliczenia. Jest to chyba jedno z największych wyzwań od wielu lat, które stoi na styku finansowania oświaty i karty nauczyciela.

Dlatego nie może się to odbyć bez rozmów ze związkowcami, bez rozmów z samorządami, które szkoły otrzymują, ale też specjalistami od Prawa Pracy. Cieszę się, że szczególnie z Państwową Inspekcją Pracy mamy współpracę ostatnio bardzo dobrą, która pozwala nam bardzo precyzyjnie dostosowywać przepisy dotyczące nauczycieli. ZNP również zebrało podpisy w sprawie tak zwanych godzin dostępności.Szanowni Państwo, zleciłam pracę, by tak zwana godzina czarnkowa znikła już z obowiązków nauczyciela. Nie ma potrzeby, żeby ta pozostałość po panu ministrze czarnku była. Godzina czarnkowa będzie zlikwidowana, prace już są rozpoczęte w ministerstwie, nauczyciele są dostępni, są w kontakcie z rodzicami.Jedna pusta godzina czekania na rodziców, którzy nawet o niej nie wiedzą, nie ma najmniejszego sensu. Jestem po rozmowach i z nauczycielami praktykami, również tymi spotykanymi na co dzień i po rozmowach z ZNP. Również kilka dni temu widzieliśmy się w Krakowie w Licznym Towarzystwie, w tym Towarzystwie Rafała Trzaskowskiego, gdzie ten temat się pojawiał.Prace w ministerstwie dzisiaj się rozpoczynają. Mam nadzieję, że nauczyciele usłyszą to, że ja wiem, że oni i tak są dostępni dla rodziców. Znacznie bardziej, znacznie częściej niż przez tę jedną godzinę, a ślady po ministrze czarnku muszą zniknąć z resortu.

Godzina czarnkowa, ostatni relikt czarnka znika. Czy są pytania? Zapraszamy do mikrofonu, bardzo proszę o przedstawienie się, podanie nazwy redakcji. Czy mogłabym mieć tylko taką prośbę porządkującą? Jesteśmy bardzo chętne najpierw na rozmowę o tematy edukacyjne.Jeśli państwo macie tematy inne, umówmy się na setki, dobrze? Dzień dobry, Adrian Notrymba, Fakty TVN. Ja trzy pytania w temacie konferencji, więc nie wiem, czy wszystkie trzy naraz. To może po kolei będę zadawać.Jak pani redaktor sobie życzy? Pierwsze pytanie dotyczy tego pierwszego punktu tych kierunków polityki oświatowej, czyli te analityczne myślenie, przedmioty ścisłe. Jak to się przedłoży na praktykę i zmiany dotyczące kształcenia? Oczywiście domyślam się, że chodzi też o reformę edukacji. Ale jakby panie mogły opowiedzieć coś więcej na temat tego pierwszego punktu.Oddam głos panie ministrze Lubnawer, doktorze matematyki. Po pierwsze już od tego roku realizujemy studia podyplomowe, doskonalące jeśli chodzi o metodykę nauczania matematyki. Bardzo dużo chętnych mamy.One są bardzo dobrze oceniane i będziemy je kontynuować. To są studia podyplomowe doskonalące. To jest pierwsze działanie.Drugie sztuczna inteligencja w matematyce. To również mamy w tej chwili program, który jest pod badaniem IB, jego skuteczności dla 50 tysięcy uczniów. Wcześniej był stosowany dla uczniów w Warszawie.My postanowiliśmy, że z tego typu oprogramowania będą mogli korzystać uczniowie z bardziej defameryzowanych środowisk, mniejszych ośrodków, tam gdzie słabo wypadły egzaminy ósmoklasisty jeśli chodzi o matematykę. To dotyczy na razie klas młodszych, czyli to są klasy czwarta, piąta, szósta. Chcemy w przyszłości, żeby również starsze klasy mogły z tego korzystać.

Kolejna kwestia to jest to, co robi ORE. Wzmacniamy bardzo doskonalenie nauczycieli jeśli chodzi właśnie o przedmioty matematyczne. Dotychczas dominowało w Ośrodku Rozwoju Edukacji przedmioty klasyczne.W tej chwili wzmacniamy tam ten piąt dotyczący analitycznego myślenia, przyrodniczych przedmiotów i matematyki. Kwestia kolejna, co jest, ja traktuję nawet ją anegdotycznie. Nie wiem, czy Państwo wiedzą, mamy doradców metodycznych.Oni są zatrudniani przez kuratoria, ale pracują oczywiście w Ośrodkach Doskonalenia Nauczycieli. Na przykład zdarzało się, że było województwo, w których było czterech doradców metodycznych z religii, ale tylko jeden z matematyki. Zmieniamy te proporcje.Chcemy, żeby było jak najwięcej doradców metodycznych dotyczących matematyki, ponieważ uważamy, że to jest ten przedmiot, który bardzo często sprawia największą trudność uczniom. I najczęściej rodzice narzekają, jeśli chodzi o poziom kształcenia w szkołach, jeśli chodzi o matematykę. W związku z tym to jest kolejne działanie.Także jak widać, tych działań jest bardzo wiele. No i nowa podstawa programowa oczywiście będzie dotyczyła również matematyki i wszystkich przedmiotów przyrodniczych. Tu będzie dużo więcej myślenia interdyscyplinarnego.Przypomnę, że do szóstej klasy ma być przyroda. Przypomnę, że mamy mieć w tej chwili, są już zespoły, które są rzeczywiście interdyscyplinarne, które przygotowują tak, żeby przyroda obejmowała nie tylko treści związane z biologią i geografią, jak kiedyś było, ale również z fizyką i z chemią. Przypomnę również, że do szkół w najbliższym czasie w ciągu roku mniej więcej trafią pracownie EIA i pracownie STEM.To jest 16 tysięcy w sumie pracowni, które też będą wzmacniać kształcenie w przedmiotach przyrodniczych i ścisłych. To drugie pytanie. Pozostałe punkty tych priorytetów, tych kierunków są bardzo mocno związane z podstawą programową edukacji zdrowotnej.No i pytanie do Państwa, czy jest jakiś pomysł na promowanie jeszcze bardziej tego przedmiotu, żeby zachęcić jak największą liczbę rodziców do tego, żeby dzieci po prostu chodziły na ten przedmiot. Przedmiot jest bardzo potrzebny. Państwo wiecie, bo też szeroko konsultowany jest przedmiotem nieobowiązkowym.Ministerstwo będzie pokazywało, jak ten przedmiot jest potrzebny. Chociażby kwestia przeciwdziałania uzależnieniom. To pojawia się w kierunkach polityki oświatowej państwa.Chyba jeden z większych problemów, z jakim boryka się społeczeństwo, to są uzależnienia, w szczególności uzależnienia od alkoholu, papierosu. Widzimy, że coraz niższy jest wiek rozpoczynania inicjacji alkoholowej i nikotynowej, bez dobrej edukacji i mocnego wsparcia również ze strony środowiska szkolnego i rodziców. Będziemy cały czas narażali kolejne młode pokolenia na bardzo szkodliwy wpływ, bardzo szkodliwych substancji i o tym będziemy mówić.

Będziemy pokazywać, jak ważna jest szkoła, która zadba o zdrowie psychiczne, zdrowie fizyczne, kwestie ruchu, diety i wszystkiego innego, co obejmuje ten przedmiot. Ale nie tylko ten, bo to jest też wychowanie fizyczne. To są też działania, które będą w ramach innych przedmiotów prowadzonych przez cały czas.

Ale to jakaś kampania będzie? Media społecznościowe? Jakaś forma? Na razie rodzice nie są na etapie decyzji, więc oczywiście warto będzie pokazać plusy, które płyną z tego, że przedmiot, który wspiera zdrowie fizyczne, psychiczne młodych osób będzie w szkołach. Natomiast to nie jest ten moment, tylko raczej będzie to oczywiście bardzo celowana kampania informacyjna, ale jesienią. Ja chciałam powiedzieć jeszcze jedną rzecz, że każdy nauczyciel w momencie, w którym we wrześniu przyjdą rodzice do szkół na pierwsze zebrania, będzie przedstawiał, co jest w ramach edukacji zdrowotnej, podstawę programową.

Do tego oczywiście pomożemy nauczycielom, przygotujemy zarówno scenariusze lekcji, jak i materiały po to, żeby rodzice świadomie mogli podjąć decyzję. Bo uważam, że jeżeli nauczyciel przedstawi rodzicowi, że tam jest o zdrowym trybie życia, o zdrowym odżywianiu, o kwestii związanej z aktywnością fizyczną, o zdrowiu psychicznym, tak ważnym, tego dobrostanu uczniów wynikającego z zdrowia psychicznego i tego, gdzie szukać pomoc, bo to jest też bardzo ważne. Jeżeli będzie o profilaktyce i rodzice w pełni poznają, jak wygląda podstawa programowa z edukacji zdrowotnej, to dla wielu z nich to będzie ostateczny argument, żeby ich dziecko chodziło na ten przedmiot.Trzecie pytanie, jeszcze obiecane. Ja wiem, że Pani Ministra już się do tego odnosiła, ale chciałabym pójść troszkę głębiej. List biskupów, którzy piszą, że wizja seksualności i płci obecna w edukacji zdrowotnej jest niezgodna z polskim systemem prawnym.Co men na to? Ja pozwolę sobie przesłać trzem biskupom podpisanym pod tym listem podstawy programową, żeby zapoznali się, bo mam poczucie, że nie przeczytali podstawy programowej edukacji zdrowotnej, bo nie chce mi się wierzyć, że chcieliby manipulować, więc przekażemy. Zresztą w tworzeniu podstawy programowej uczestniczył ksiądz Arkadiusz Nowak, więc wydaje mi się, że zna zarówno prawo kanoniczne, jak i prawo Rzeczpospolitej. Dzień dobry, Monika Miller, Polsat News.

Chciałam zapytać w kontekście jednego z priorytetów, priorytetu ósmego, wspierania aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie, oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce. Jakie to są metody, mądre metody aktywizujące w dydaktyce? I jeśli Pani pozwolą jeszcze w tym kontekście, kiedy poznamy wyniki ewaluacji. Te badania prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych, jeśli chodzi o brak obowiązkowych prac domowych w klasach 4-8 w szkole podstawowej.Bardzo ładnie to Pani powiązała, bo rzeczywiście to ma bezpośredni związek. Po pierwsze chciałam powiedzieć, jeśli chodzi o te metody aktywizujące. My wprowadzamy w tym roku edukację obywatelską od 1 września i tam jest na przykład projekt społeczny, tam są działania praktyczne.I pamiętam, jak przedstawialiśmy tą podstawę programową na Komisji Edukacji i jeden z posłów PiS-u, zresztą przez jakiś czas minister edukacji, powiedział, że problemem jest to, że pytanie jest, czy nauczyciele potrafią prowadzić w sposób aktywizujący i angażujący lekcje. I to jest największy problem z tą podstawą programową. Więc ja chciałam powiedzieć, że po to wpisujemy to do kierunków polityki oświatowej, żeby wzmacniać tą umiejętność nauczycieli, ale również to jest smutne, że tak powiem, świadectwo, które wystawił Pan Piątkowski swojej pracy, jeżeli nie wpływał na to, żeby nauczyciele potrafili w sposób aktywizujący, angażujący prowadzić lekcje, bo to powoduje, że ta wiedza, która zostaje w uczniach jest wiedzą głęboką i pozwala im zapamiętać te wszystkie fakty, które się uczą w szkole na dłużej.Druga rzecz, ocena kształtująca. My bardzo jasno wpisaliśmy do kwestii związanej z pracami domowymi, że nie może być oceny, ponieważ nie można oceniać czegoś, co nie jest pracą własną ucznia. Natomiast, że każdy uczeń ma dostać odpowiedź polegającą na tym, żeby powiedzieć, co zrobił dobrze, co zrobił źle.

To jest m.in. element oceny kształtującej. Uważamy, że bardzo ważne jest, żeby nauczyciele korzystali również z tego, co przygotował Instytut Badań Edukacyjnych, czyli takiego podręcznika metodycznego, który pomaga w sposób dokładnie wykorzystujący ocenę kształtującą, ale również w sposób aktywizujący zachęcić młodych ludzi do tego, żeby wykorzystywali to narzędzie, jakim jest praca domowa i żeby z tego narzędzia również korzystali ze wsparciem nauczycieli. Tak uważamy, że to jest bardzo ważny element i uważamy, że bardzo ważne jest, żeby pomagać nauczycielom, żeby jak najlepiej wykorzystywali te narzędzia.

A te wyniki ewaluacji kiedy możemy poznać? Jesień, październik zapowiedzieliśmy już. Ale też zauważamy głosy nauczycieli, dlatego po pierwsze będziemy wspierać w tym ocenianiu kształtującym, po drugie zobaczymy jakie są realne efekty, bo też uważamy, że najważniejsza jest wiedza oparta na dowodach. Dzień dobry, Marta Naszymczakowska, Polskie Radio.Ja chcę zapytać o włączenie uczniów w proces wyboru dyrektorów szkoły. Jest ta zapowiedź. Oczywiście uczniów pełnoletnich.Jak by to miało wyglądać? Tak jak w przypadku dokładnie rodziców, gdzie jeden przedstawiciel rodziców bierze udział w wyborze dyrektora szkoły, dokładnie taką samą sugestię mamy, żeby uczeń pełnoletni mógł wziąć udział w takich wyborach. W szczególności dotyczy to szkół ponadpodstawowych, w szczególności będzie to dotyczyło techników, które są pięcioletnimi. Młodzież jest świadoma, młodzież decyduje, szczególnie osoby pełnoletnie mają pełnię praw i też mogą wpływać na życie szkoły.My nie możemy tylko mówić o tym, jak bardzo nam zależy, żeby młodzi ludzie byli aktywni, tylko realnie wprowadzać ich we współdecydowanie o życiu społecznym. Jeżeli dajemy takie prawo chociażby przedstawicielowi rodziców, to danie takiego samego prawa przedstawicielowi młodych osób, gdzie często będzie to wpływało nie tylko na jego rok funkcjonowania w szkole, ale również na jego kolegów i koleżanki, uważamy po prostu za słuszny pomysł aktywizujący młodych ludzi. Chciałam powiedzieć, że młodzi ludzie poczuli już swoją sprawczość, bo przypomnę, że pierwszy raz chyba historycznie mamy taką sytuację, że jeśli chodzi o grupę wiekową, to była druga grupa wiekowa najchętniej, która poszła do wyborów, co świadczy o fakcie, że czują się już odpowiedzialni za Polskę.Od kiedy może wejść w życie właśnie ten zapis? Jeszcze nie ma prac legislacyjnych nad tym, natomiast na razie na pewno będziemy to poddawać szerokim konsultacjom. Idzie w konsultacje, więc prawdopodobnie nie wejdzie od tego roku, tylko od przyszłego roku szkolnego. Dzień dobry, Tomasz Fenske, Radio TOK FM.Jedno pytanie dotyczące tematu, jeśli można, jedno poza. To poza tematem, jakby wszyscy skończą tematy w temacie. Pan redaktor jest… A dobrze, no to wrócimy do tego.Chciałem zapytać o uczniów cudzoziemskich, czyli jak Panie oceniają to, co do tej pory, te działania, które były do tej pory podejmowane w celu ich integracji, w celu ich włączenia do społeczeństwa i do tego systemu polskiej edukacji. Czy w następnym roku jakieś działania nowe, czy rozwinięcie tych, które są w tej chwili prowadzone, są przewidywane? My żeśmy wprowadzili obowiązek edukacyjny dla dzieci z Ukrainy. Nie było tego wcześniej.

Dzieci z Ukrainy nie miały obowiązku edukacyjnego. W dodatku, żeby być pewnym, że te dzieci są widziane przez szkołę, powiązaliśmy to ze świadczeniem 800+. Nie wyobrażam sobie sytuacji, żebyśmy się jako państwo godzili na to, żeby poza systemem i poza taką dobrą kontrolą szkoły funkcjonowały grupy dzieci.

Okazało się, że tych dzieci było ponad 20 tysięcy. To wielkie zaniedbanie naszych poprzedników, bo były liczne głosy o patologizacji takich dzieci, ale również o krzywdzie, które mogło im się dziać, kiedy nie są w systemie. Polskie dzieci są objęte obowiązkiem edukacyjnym.Tym obowiązkiem edukacyjnym zostały również objęte dzieci z Ukrainy. Samorządy od dawna wspierają to, żeby te dzieci, które do Polski przyjeżdżają, miały kontakt z naszą historią, z naszą kulturą, z naszym językiem, żeby w szkole też czuły się dobrze. Zrobimy oczywiście tego ewaluację.W tym roku priorytetem naszym są działania dotyczące Polonii, natomiast będziemy na bieżąco monitorować sytuację, w jaki sposób szkoły funkcjonują i czy widzimy sytuację zagrożeniową. Kiedy widzieliśmy zagrożenie patologizacją i alienacją dzieci, wprowadziliśmy działania, które wprowadziły obowiązek edukacyjny i powiązały go ze świadczeniem 800+. Dzień dobry, Igor Skrzypek, RMF FM.W temacie jeszcze edukacji zdrowotnej. Czy resort ma już jakieś szacunki co do tego, ilu uczniów będzie być może chciało skorzystać z tych zajęć? Czy ta liczba pozostaje jeszcze zupełnie tajemnicą i przypuszczeń żadnych nie ma? Bo to wpływa, jak mniemam, na organizację pracy o szkół. Panie redaktorze, szkoły oczywiście przygotowują się do realizacji zadań, natomiast to, jako że są to zajęcia nieobowiązkowe, to to rodzice będą decydować i będą decydować na początku września.

Wobec czego szkoły są w gotowości, nauczyciele są w gotowości, są uruchomione studia podyplomowe, są opisane kwalifikacje, ale jak będzie, zobaczymy tak naprawdę na początku września. To drugie pytanie. Ale chciałam powiedzieć bardzo jasno.Po pierwsze, tak jak powiedziałam, na początku każdego roku będą przedstawione rodzicom, co jest w ramach podstawy programowej, natomiast te zajęcia jakby z automatu szkoły będą organizować. Natomiast oczywiście rodzic może wypisać swoje dziecko, natomiast jestem przekonana, że takich przypadków będzie mało, dlatego że ta edukacja zdrowotna to jest to, czego oczekiwali dokładnie rodzice. Rodzice oczekiwali takich działań profilaktycznych ze strony szkoły i szkoła będzie wreszcie je realizowała.

I wszystkie środowiska pacjenckie, wszystkie środowiska dotyczące zdrowia psychicznego, wszystkie środowiska dotyczące zdrowego trybu życia bardzo jasno mówią, że to jest wreszcie działanie na korzyść dzieci i uczniów. Drugie pytanie jeszcze co do obowiązku prac domowych tak zwanego. Czy jeśli ta jesienna ewaluacja przyniosłaby jakiś wniosek, że może coś faktycznie poszło nie tak, czy resort w ogóle dopuszcza krok w tył i wycofanie się z tego rozwiązania? Czy polityka będzie taka, że chcemy się komunikować z nauczycielami, szukać innych rozwiązań, przekonywać ich do tego, że nie jest to rozwiązanie złe? Będą wnioski, będzie odpowiedź.

Dziękuję. Wchodzicie już Państwo na politykę? Nie, jeszcze na oświatę. Dzień dobry Pani Minister, Anna Banasik, Polska Agencja Prasowa.Ja chciałam zapytać o obywatelski projekt Związku Nauczycielstwa Polskiego. Na początku maja ZNP przypomniało się w tej sprawie. Projekt utknął w Sejmowej Podkomisji.Jaki jest Pani wymarzony scenariusz na dalsze prace nad tą ustawą i czy MEN przedstawiało swoją ekspertyzę? Jak pewnie Pani zauważyła, spotkanie zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli będzie teraz pozwolone na mniej więcej za dwa tygodnie. Ja dzisiaj wysyłam pismo, to jest 5 czerwca. Nie możemy abstrahować od uchwały Sądu Najwyższego przy regulacjach dotyczących kart nauczyciela i kwestii wynagrodzeń nauczycieli, bo są to rzeczy po prostu bardzo mocno ze sobą powiązane.Mój wymarzony scenariusz, nauczyciele zarabiają w sposób godny. Ich zarobki są kształtowane zgodnie z tym, jak kształtują się zarobki w państwie. My żeśmy głosowali przecież za projektem obywatelskim ZNP i chciałabym do końca kadencji tego Sejmu doprowadzić do tego, by ta ustawa była uchwalona i weszła w życie.Ja chciałam powiedzieć jeszcze jedną rzecz, że po pierwsze zauważmy, że ten rząd zaczął od 30%, potem 5%. To oznacza, że w przypadku nauczyciela początkującego to jest już nawet blisko 40% podwyżek w ciągu dwóch lat. W przypadku nauczyciela mianowanego i dyplomowanego to jest 36,5%.Czyli to pokazuje, jak ważne z punktu widzenia rządu Donalda Tuska są kwestie edukacyjne. Wzrost wydatków na oświatę to jest ponad 55% w ciągu dwóch lat. Ale jeszcze chciałam powiedzieć jedną rzecz.W tej chwili już przecież wpisane do wykazu prac legislacyjnych jest zmiana ustawy karta nauczyciela, która wprowadza zarówno wyższe odprawy emerytalne dla nauczycieli. To są odprawy w wysokości 6-miesięcznej pensji w przypadku po 20 latach pracy. Ale wprowadza też nagrody jubileuszowe wyższe po 45 latach.Wprowadza rozwiązania, które są bardzo dobre dla nauczycieli. A teraz jeszcze pani minister Nowacka zapowiedziała kwestię likwidacji karty w karcie nauczyciela godziny czarnkowej, godziny dostępności. Czyli mamy do czynienia z sytuacją, w której my słuchamy bardzo dokładnie środowiska nauczycieli.Jesteśmy w stałym kontakcie z Zespół do Spraw Pragmatyki Zawodu Nauczyciela. Spotyka się regularnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Szanowni Państwo, jeśli to wszystkie pytania dotyczące edukacji, jak dobrze rozumiem, to ja krótko podsumuję 8 bardzo ważnych kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2025-2026.

Artur Kowalski redaktor naczelny

Podziel się tym postem:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest