Tematem dyskusji miała być promocja kształcenia zawodowego oraz działania Ministerstwa Edukacji Narodowej upowszechniających kształcenie zawodowe skierowane do pracodawców, uczniów i ich rodziców z uwzględnieniem procesu rekrutacji.
Dzisiaj zamiast komentarza pozwolę sobie zacytować Panią Przewodniczącą w/w podkomisji do spraw kształcenia zawodowego Katarzynę Matusik-Lipiec która odpowiedziała na sprawozdanie MEN-u,Departamentu Kształcenia Zawodowego… :”Pani Dyrektor, mam taką uwagę. Zwracając się z prośbą do Ministerstwa o przygotowanie materiałów dotyczących promocji kształcenia zawodowego. Prosiliśmy o przygotowanie materiałów w dotyczących systemowych rozwiązań promocji szkolnictwa zawodowego, ale z uwzględnieniem procesu rekrutacji który już się w tej chwili toczą w szkole nie chodziło nam o to, jakie działania na rzecz promocji szkolnictwa zawodowego podejmuje ministerstwo, ale jakie działania promocyjne są skierowane nie tylko do branży, ale też również i pracodawców, ale przede wszystkim do uczniów i rodziców. No bo to uczniowie i rodzice w pewnym momencie muszą podjąć decyzję o tym o dalszym kierunku kształceniem. To jest moja pierwsza uwaga i jak gdyby ten element dotyczący promocji kształcenia zawodowego promocji skierowanej do uczniów i rodziców, w tym materiale przygotowanym przez Ministerstwo został potraktowany… no w zasadzie go nie ma. Jest tylko na ten temat 4 zdania. Przypomnijmy, że jesteśmy w procesie rekrutacji w tej chwili, a ministerstwo przekazuje informację, że trwają przygotowania do spotu. No ale państwo całą. Którą działalność ministerstwa ograniczą tylko do przygotowania spotu w tej sprawie my potrzebujemy naprawdę działań na skalę ogólnokrajową oczywiście ważne są działania poszczególnych kuratoriów oświaty, regionalne to, co kuratoria wykonują, ale my potrzebujemy szeroko zakrojony i przemyślane i kampanii promocyjnej dotyczącej kształcenia zawodowego i oczywiście ważne są tutaj działania, które podejmuje ministerstwo, te cykle spotkań branżowych z przedstawicielami branż one są na pewno potrzebne. To wyznaczenie opiekunów branż w Ministerstwie. To na pewno usprawnia komunikaty z branżą, ale to nie jest promocja kształcenia zawodowo. Proszę pamiętać też, no brakło mi tutaj, zupełnie informacji, w jaki sposób państwo czy państwo przygotowują jakieś ogólnopolskie kampanie, kampanie promocyjne nie tylko w mediach społecznościowych. No ale przy wykorzystaniu innych mediów, tego w ogóle nie ma. Pamiętajmy o tym, że ta promocja musi mieć taki charakter, głęboko przemyślany, strategiczny, czy jest w Ministerstwie jakaś strategia dotycząca tego, w jaki sposób tą promocję kształcenia zawodowego kreować, bo to nie ministerstwo powinno kreować promocję kształcenia zawodowego, próbować wykreować modę na kształcenie zawodowe. Tutaj też muszą być systemowe rozwiązania, a przede wszystkim strategia w jaki sposób to robić strategię, która pokaże w jak i w jakim języku i poprzez jakie instrumenty kontaktować się z młodzieżą oraz rodzicami? Branża też jest potrzebna? Tutaj państwo wykonują szereg działań, no ale promocja kształcenia zawodowego, która koncentruje się na ogłaszaniu kolejnych konkursów, to za mało Szanowni Państwo, to też sposób komunikacji, informowania o tym, że takie konkursy mają miejsce poprzez wysyłanie mailów czy informacje na stronie internetowej to też jest tak naprawdę za mało i otwierając dyskusję, zapraszając zaproszonych gości do dyskusji chciałabym, żeby ta dyskusja przebiegała w jaki sposób przygotować strategie promocji kształcenia. zawodowego tak by ten proces rekrutacji przebiegał nie tyle sprawnie, ale przebiegał w taki sposób, żeby był po prostu atrakcyjny .”
Artur Kowalski -radaktor naczelny KZ